Телефони довіри:
Національна поліція України lO2 або O 8OO 5OO 2O2
Лінія з питань безпеки дітей в Інтернеті – 1545 (далі обрати "3")
Національна дитяча гаряча лінія
116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00)
Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335
Уповноважений верховної ради з прав людини 0 800 50 17 20
Уповноважений президента України з прав дитини 044 255 76 75
Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103
- Правила поведінки здобувачів освіти в закладі освіти
- Наказ "Про створення комісії та затвердження плану заходів на запобігання та протидію булінгу (цькування) в закладі"
- План заходів щодо запобіганню та протидії булінгу в закладі освіти
- Зразок заяви про випадок булінгу, насильства
- Порядок реагування на доведені випадки булінгу у закладі освіти
- Порядок подання та розгляду заяв про випадок булінгу. насильства
Булінг (цькування) - діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. Іноді люди плутають конфлікт із булінгом, але це є різні речі.
Конфлікт виникає, коли між двома чи кількома особами існує незгода, розбіжність думок або різні погляди. Конфлікт між учнями не завжди означає, що це є булінг. Діти у ранньому віці вчаться розуміти, що інші люди можуть мати іншу думку, ніж їх власна, але розвиток цієї здатності сприймати іншу точку зору потребує часу, і цей процес продовжується до початку повноліття.
При конфлікті кожна особа вільно висловлює свої погляди та дисбалансу сил немає. Кожна особа відчуває, що може вільно заявити свою точку зору. Те, як люди вирішують конфлікт, може зробити його позитивним або негативним.
Позитивним, функціонально корисним результатом конфлікту вважається розв’язання тієї проблеми, що породила суперечності й викликала зіткнення, з урахуванням взаємних інтересів і цілей усіх сторін, а також досягнення розуміння й довіри, зміцнення партнерських стосунків і співробітництва, подолання конформізму, покірності, прагнення до переваги.
Конфлікт стає негативним, коли особа поводиться агресивно і виявляє це болючими висловлюваннями чи діями. Після цього конфлікт стає агресивною взаємодією.
Конфлікт стає булінгом, лише коли він повторюється знову і знову, і існує дисбаланс сил. З часом може з’явитися схема поведінки, за якої особа, що поводиться агресивно у конфлікті, продовжує це робити або навіть загострює конфлікт. Особа, на яку спрямований агресивний конфлікт, може почуватися все менше і менше здатною висловити свою думку і все більше і більше безсилою. Саме тоді негативний конфлікт може перейти у булінг.
ВИДИ БУЛІНГУ
Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо
Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.
Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.
Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, знімання у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти тощо.
Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання телефоном, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі).
Основні ознаки булінгу:
1. Агресивна і негативна поведінка.
2. Нерівність сил агресора і жертви.
З. Здійснюється регулярно.
4. Така поведінка є навмисною.
5. Гостра емоційна реакція жертви.
Цькування завжди починає одна людина для того, аби:
1. Затвердити свій авторитет.
2. Розважитися.
3. Отримати якусь вигоду.
Як зрозуміти, що учень є жертвою булінгу?
Мало або не має друзів, уникає спілкування, ізольований;
- втрачає інтерес до навчання або раптом погано починає вчитися;
- з’являється тривожність, знижується самооцінка;
- починає пропускати школу;
- при спілкуванні вчителя з батьками учня вони скаржаться на те, що дитина приходить зі школи похмура, сумна, зі сльозами, в пошкодженому одягу, шукає причини, щоб не йти до школи, дитина постійно просить гроші;
- як правило, часто приховує свій стан.
Характерні ознаки жертви булінгу:
1. Жертвою цькування може стати будь-яка дитина, не дивлячись на те, якою сильною або здібною вона не була б. Однак найчастіше жертвами стають ті, хто найбільше виділяється, хто швидко втрачає самоконтроль, легко піддається емоціям
2. Відрізняються від інших за зовнішністю (повні, худі, руде волосся тощо), станом здоров’я, говорять та думають не так, як більшість дітей.
3. Майже не мають друзів.
4. Невпевнені в собі, замкнуті, мовчазні, сором’язливі.
5. Не можуть себе захистити, фізично слабші однолітки.
6. Занижена самооцінка.
Характеристика булера
1. Відчуває потребу панувати й підпорядковувати собі інших.
2. Імпульсивний.
3. Часто зухвалий та агресивний в ставленні до дорослих.
4. Не виявляє співчуття до жертви.
5. Якщо це хлопчик, то він, зазвичай, сильніший за інших.
6. Має велике коло друзів.
Булерами найчастіше стають ті, хто росте без заборон та авторитету батьків, але водночас, їм не вистачає уваги та поваги дорослих. Таким дітям весь час доводиться самостверджуватись за рахунок інших людей, доводити власну перевагу.
Булінг. Поради для учнів
Пам’ятай, це не твоя провина. Ти не повинен/повинна соромитися того, що відбувається.
- Ніхто не заслуговує цькувань, і ніщо не виправдовує булінгову поведінку.
- За даними міжнародних організацій, в Україні з булінгом стикаються 67% дітей. Багато відомих та успішних людей страждали від цього у дитинстві. Якщо ти знаєш дорослих, які пережили булінг, обов’язково поговори з ними.
- Приєднуйся до груп, які пропонують цікаві активності та дозволяють проявляти себе. Це може бути туристичний гурток, редакція газети, шкільний парламент, ансамбль тощо.
- Зміна діяльності та коло однодумців покращать самопочуття та підвищать самооцінку.
- Займайся творчістю – танцюй, співай, малюй, фотографуй, майструй – роби все, що приносить тобі задоволення та робить щасливіше.
- Займайся фізичними вправами. Це підвищує тонус та рівень енергії. Отже, ти неодмінно почуватимешся краще як фізично, так морально.
- Знаходь час на відпочинок та висипайся. Розслаблення потрібне нашому тілу, мозку та психіці. Це допоможе тобі почуватися спокійніше та впевненіше.
- Будь собою! Не дозволяй думкам однієї людини чи групи людей пригнічувати твою особистість. Не підлаштовуйся та проявляй себе.
Якщо булінг відбувається з тобою!! Що робити?
• Поговори з дорослим, якому ти довіряєш. Це можуть бути батьки, вчитель/вчителька або спортивний тренер/тренерка, шкільний психолог, медіатор/медіаторка, старший брат/сестра, інший/інша родич/родичка тощо. Ти не повинен/повинна протистояти наодинці
• Якщо тобі важко говорити, напиши про те, що відбувається, та надішли довіреному дорослому електронною поштою або месенджером
• Можна попросити батьків поговорити з батьками кривдника. Це часто допомагає розв'язувати проблему.
• Дій сміливо, тримай голову високо, дивись кривднику у вічі, навіть якщо почуваєшся невпевнено. Мова твого тіла має нести інший меседж.
• Ігноруй глузування та йди від кривдників. Змусь їх думати, що тобі цілком байдуже. Часто глузування закінчуються, коли агресори не отримують уваги або реакції.
• Керуй своїми емоціями. Відчувати гнів та засмучуватись – нормально, але це надає більшої сили кривдникові. Багатьом допомагає рахувати до десяти, глибоко дихати або виписувати гнівні слова на папір. До того ж ці навички стануть корисними протягом всього життя.
• Намагайся бути серед людей, особливо на перервах та під час обіду. Уникай відлюдних “кутків” та місць, де зазвичай відбувається цькування.
• Тримайся поруч з приятелями, які можуть захистити тебе. Подумай, на кого ти можеш розраховувати, а хто може розраховувати на тебе у подібній ситуації.
• Якщо тебе фотографують або глузують у роздягальнях, не заходь туди разом із кривдниками.
• Якщо ситуація дійшла до фізичної розправи, крадіжок або пошкодження речей, звертайся до поліції.
• Не застосовуй силу або булінг у відповідь. Це лише погіршить ситуацію та може призвести до більш серйозних наслідків.
• Якщо ти бачиш, що хтось інший страждає від булінгу, не мовчи. Пропонуй допомогу та клич дорослих.
- А якщо це робить мій друг/подруга?
• Якщо тебе кривдить друг/подруга (друзі), навіть під виглядом жартів, відмовляйся від цих стосунків. Цей товариш/ка самостверджується за твій рахунок. Може здаватися, що ти залишишся цілком один/а, але зовсім скоро у тебе з'явиться нове коло спілкування.
- А якщо це відбувається в мережі Інтернет?
• Неприємні повідомлення, коментарі, посилання на твій профіль у глузливих постах – це різновид булінгу (кібербулінг). Одразу блокуй тих людей, які ображають тебе в Інтернеті або через мобільний телефон. Функція блокування є в електронній пошті, усіх
соціальних мережах, смс та дзвінках мобільного. Також можна пожалітися. на сторінку кривдника адміністрації соцмережі. Якщо ти не знаєш, як це зробити, запитай у старших.
• Не відправляй нікому інтимних зображень та повідомлень, за які ти можеш відчути сором. Навіть якщо це твій хлопець/дівчина, якій/якому ти довіряєш. Пам’ятай, все що ти робиш в інтернеті, залишається у кіберпросторі, навіть коли ми видаляємо інформацію. Це може стати джерелом для кібербулінгу.
Із ресурсів інтернет мережі